Transparant

Twee maanden geleden zijn we gestart met onze nieuwe formule: smarthome advies. Onze droom: smarthome/ domotica toegankelijk maken voor het grote publiek, want nu is het bijna ondoenlijk om door de bomen het bos te kunnen zien. Wat is er allemaal, wat kan het en wat kost het dan? Om hier inzicht in te krijgen blijkt lastiger dan gedacht.

 

Als uitgangspunt willen we advies geven over (vrijwel) alle producten en merken die in Nederland een relevant smarthome product aanbieden. Dat zijn er nogal wat! Om het onszelf (en de klant) makkelijk te maken hebben we twee voorbeeldwoningen uitgewerkt en voorzien van allerlei slimme functies (aansturing verlichting, comfort, alarm, wandschakelaars, dimmers, bewegingsmelders, alarm, meerdere zones zonwering en temperatuur, etc. etc.). Vervolgens hebben we deze demowoningen aan alle fabrikanten doorgestuurd met het verzoek om de volgende informatie:

-          Prijsindicatie voor rekenvoorbeelden eengezinswoning en villa van jullie systeem

-          Voorbeelden van hoe de visualisatie eruit (wat zie je als klant in je beeldscherm)

-          Wat maakt jullie product uniek ten opzichte van de concurrentie?

-          Met welke (technische) randvoorwaarden dienen we rekening te houden?

 

In de mail hebben we ook aangegeven dat we tijdens de pilotperiode (tot 1 januari 2018) focussen op de format om vanaf januari technische trainingen te gaan volgen en vanaf april te gaan testen met alle systemen in onze showroom.

 

De reacties liepen nogal op zijn zachtst gezegd nogal uiteen. Van “wanneer heb je het nodig” en “leuk idee” tot “het is beter om eerst bij ons een training te volgen” en “jullie methode is belachelijk, je kunt niet adviseren over een product zonder je er eerst in te verdiepen”. Eén reactie was zelfs zo extreem dat ik hem jullie niet wil onthouden (zie hieronder - anoniem gemaakt).

 

Alle reacties roepen bij mij nogal wat verbazing op. Waar ik had gedacht dat smarthome fabrikanten zouden staan te juichen als een partij hun product wil kunnen adviseren, blijkt in de helft van de gevallen het tegendeel het geval. Deze helft wil geen prijsindicatie afgeven voor onze voorbeeldwoningen, kan zich niet vinden in de benadering (waarbij we functionaliteit en prijs boven technische verdieping stellen) of wil/ kan niet aangeven wat de unieke kenmerken van hun systeem zijn. Het verhaal wordt er daarmee voor ons niet duidelijker op.

 

We kennen inmiddels veel systemen en blijven ons verdiepen in nieuwe technieken en producten, maar toch vind ik het stuitend om te zien hoe ontoegankelijk en ondoorzichtig de smarthome- en domoticamarkt is. Er zijn gelukkig meerdere positieve uitzonderingen maar als geheel wordt de markt niet gekenmerkt door transparantie. Misschien is er daarom des temeer reden voor ons om gas te blijven geven en inzichtelijk te maken wat er kan en wat het kost?

boze mail fabrikant.jpg